Na co warto zwrócić uwagę wybierając fotografa? Autor: Anna Pabijańczyk

 W życiu każdego przychodzi taki moment, kiedy musi znaleźć dla siebie idealnego usługodawcę. Tylko co zrobić w przypadku, kiedy kompletnie nie mamy o tym pojęcia? Często szukając fotografa powinniśmy wiedzieć, że „ładne zdjęcia” to nie wszystko.

Co zrobić, aby wybrany twórca okazał się naprawdę dobry, w tym, co robi? Dlaczego zlecenia komercyjne dla dużych marek (i mniejszych również) wymagają głębszego researchu i poznania osoby, z którą będziemy współpracować? I w końcu – co pomoże Wam odróżnić amatora od profesjonalisty? Dzisiaj zdradzę Wam sekret na temat tego, co cechuje idealnego fotografa, z którym współpraca to sama przyjemność!

RÓŻNORODNOŚĆ W PORTFOLIO

Czyli… nie samym beżowym filtrem żyje fotograf. Obecna moda sprawia, że często wielu twórców robi bardzo podobne do siebie zdjęcia z tym samym filtrem – wpadającym w brązy, beże. Na pewno to widzieliście. Może i ładnie, spójnie wygląda to na Instagramie, ale w praktyce często nie ma to sensu. Dlaczego? Bo oczekiwania Klienta mogą być naprawdę różne. Jednej marce spodobają się takie klimaty, a inna preferuje bardziej kolorowe/jasne/ciemne zdjęcia. I owszem, swój styl powinniśmy mieć.

Jednak portfolio to zbiór zdjęć z różnych realizacji. Fotograf powinien pokazać, że jest wszechstronny i odnajdzie się w wielu sytuacjach i każde zlecenie potraktuje indywidualnie. Obróbka również nie powinna być mu obca, a kupiony filtr do Lightrooma stosowany na wszystkich zdjęciach to nie jest rozwiązanie. W lookbookach czy na fotografiach, gdzie liczy się gra kolorów to się nie sprawdzi. Tam bardzo często obróbka ma „wyciągnąć” ze zdjęcia to, co najlepsze, a nie gasić całą paletę barw.

ZAANGAŻOWANIE W PROJEKT

Rzecz najważniejsza! Im bardziej fotograf zaangażowany, tym lepsze zdjęcia. Zaangażowaniem można uniknąć fakapów, niedomówień i przerzucania odpowiedzialności. Osoba, która angażuje się w projekt, dba o to, aby wszystko zostało doprecyzowane, a każdy temat domknięty. Z resztą sami odpowiedzcie sobie na pytanie – z kim wolicie pracować: z ignorantem, czy z profesjonalistą? No właśnie!

PODEJŚCIE DO KLIENTA

Jakiś czas temu pytałam na swoim Instagramie o to, czym może różnić się profesjonalista od amatora. Wiele osób odpowiedziało, że… podejściem do klienta. I to jest prawda. Amator bardzo często nie zadaje pytań, nie ustala szczegółów, nie dogaduje wszystkich kwestii. Finalnie w komunikacji z taką osobą wychodzą niedomówienia, albo coś zostanie nie do końca zrealizowane. Z czego to wynika? Często z braku doświadczenia, lub nie traktowania swojej pracy poważnie. Dlatego warto jest współpracować z fotografem, który podchodzi do tematu sesji biznesowo.

KOMUNIKACJA W SIECI

Obecność fotografa w social mediach to dzisiaj must have! To, jak prowadzi Instagrama czy Facebooka często pozwoli nam poznać tą osobę, zanim wejdziemy z nią we współpracę. Fotografowie na Instagramie pokazują często kulisy swojej pracy, nagrywają story albo publikują rozszerzoną wersję swojego portfolio. Dobrze prowadzone social media przybliżą nam  choćby to, jak bardzo taki fotograf angażuje się w swoją pracę. Możemy tam zobaczyć również osoby, z którymi fotograf współpracuje i… oszacować, czy jego profil prowadzony jest profesjonalnie. Jednym słowem – warto!

OSOBOWOŚĆ

Fotograf to taka osoba, z którą musimy czuć flow. Musi nam grać jego estetyka, postrzeganie świata, a także osobowość. Musimy się z nim dobrze dogadać, aby współpraca przebiegła owocnie. Jednak relacja czy nasze osobiste upodobania nie mogą wziąć góry nad tym, co najbardziej istotne – czyli nad umiejętnościami i doświadczeniem fotografa. Warto również zwrócić uwagę, że fotograf to też człowiek i każdy pracuje inaczej. Jest wielu fotowodzirejów, którzy swoją osobowością potrafią wprowadzić sporo pozytywnego zamieszania na planie. A są również tacy ludzie jak ja, którzy pracują w skupieniu, a efekty… sami widzicie! Dlatego to do Was należy wybór, na kogo finalnie się zdecydujecie, zadajcie sobie pytanie, jaka osoba w tym konkretnym zleceniu sprawdzi się najlepiej!

INWESTUJE W ROZWÓJ

To fotograf, który robi sesje TFP, artystyczne projekty, które może bez dwóch zdań pokazać w swoim portfolio! Nie zatrzymuje się jedynie na płatnych zleceniach i nie stoi w miejscu – oprócz tego cały czas doskonali swój warsztat, tworzy nowości i to WIDAĆ w jego portfolio. To fotograf, który inwestuje w sprzęt, ale bez zbytniego nadęcia i bazowania jedynie na nim – sprzęt jest mu potrzebny po to, aby jego zdjęcia były coraz lepsze i potrafi wydobyć z niego maksimum. Chodzi na szkolenia, kursy, czerpie wiedzę z internetu. To człowiek, który nie gwiazdorzy i nie zatrzymał się na wiedzy sprzed 20 lat twierdząc, że „on to i tak już wszystko wie i nic go nie zaskoczy”. On się rozwija i nie spoczywa na laurach! Taki fotograf to złoto!

CENA

I to nie najniższa. Niestety bardzo często w wyborze fotografa Klient kieruje się ceną. Jest to w pełni zrozumiałe, bo nie każdego stać na taki wydatek, jak profesjonalny fotograf z wieloletnim stażem i licznymi kampaniami na koncie. Jednak na rynku jest wielu twórców, którzy są chętni do negocjacji lub dostosują swoja usługę do Klienta. Warto jest rozmawiać z fotografami i nie kierować się w swych poszukiwaniach jedynie niską ceną za usługę.

Godnie wynagrodzony twórca to szczęśliwy twórca. Jeśli artysta traktuje swój zawód poważnie, raczej oferowane przez niego ceny nie będą przesadnie niskie – w końcu ta praca pochłania wiele czasu. Zdjęcia to nie tylko obecność fotografa na sesji. To także kontakt z Klientem, ustalanie szczegółów, organizacja oraz w końcu selekcja, postprodukcja, wysyłka, poprawki. Pochłania to wiele czasu, dlatego bardzo tania usługa praktycznie zawsze ma jakiś haczyk. Często w postaci braku doświadczenia, kiepskiej jakości, okrojonego zakresu pracy lub… niedostarczenia zdjęć, co bardzo często zdarza się Klientom decydującym się na skrajnie tanią usługę.